2013. szeptember 27., péntek

Sztalker, az evilági Kharón

Mottó: "Jobb a keserű boldogság, mint a szürke, unalmas élet." 
"Az emberre néha azon az úton várnak a legnagyobb csodák, amelyre nem önszántából lép."  - (Sztrugackij-Tarkovszkij)




Sztalker, mint evilági révész viszi a reményt vesztett embereket a tiltott területre, ahol ismeretlen eredetű katasztrófa változtatta meg a fizikai világ megszokott törvényeit. Az út célja "A Szoba", amit mindenki el akar érni a Zónában, s ahová nem lehet a legrövidebb úton eljutni, még ha a szemünk előtt van is, csakis a hosszabb, akadályokkal, tanulni valókkal teli úton. Odaérve, mindenkinek a kívánsága teljesül, ám nem a maga és mások előtt nyíltan kimondott kívánság, hanem a legtitkosabb, legbelsőbb...




***


Itt, a két csillagozott rész között összegzem majd az észrevételeket, ha itt lesznek ... és  a facabookon már vannak.

Számomra a film kulcskérdése "A Szoba". Különös, hogy az Író, éppen a művész az, aki cinikus a Zóna sajátos törvényeivel kapcsolatban, és a Tudós az, aki mindezt komolyan veszi, igaz, a megrögzött szokásaihoz ragaszkodva magával hozza a műszereit is, megmérni a csodát. Végül nem megy be a szobába, nem mer önmagával, és a legbelsőbb vágyaival szembenézni.
Az is kiderül, hogy már évek óta arra készül, hogy felrobbantsa a szobát, mert nem csak az egyénre, de veszélyes az emberiségre nézve, hiszen bárkinek a legtitkosabb kívánsága teljesül ott. Én úgy hiszem, ugyanez a helyzet a mostani ún. spirituális mozgalmak hurráoptimista, mindjárt elöjövő, vagy már el is érkezett Aranykort, békét, általános szeretetet hirdető eszméivel is...  Érdekes, hogy bár ezen a területen nem szabad visszafelé menni, őt mégis engedi a Zóna, amikor a robbanószert tartalmazó hátizsákjáért - ez egyszer megszegve a szabályt - visszamegy. 
Végül még se robbant. S talán ezért hagyta a Zóna is (jobb híján, mint valami felsőbb intelligenciát említem) visszafelé haladni, mert valójában nem a szoba elpusztítása volt a legbelső vágya, hanem egy régi, személyes sérelem megbosszulása, rivalizálás, amely a célba éréssel sikerült - legalábbis részben, mert hogy még mit kívánt a feleségét egykor elcsábító főnökének, azt nem tudhatjuk. 
A film végén, a feleségével való beszélgetés során Sztalker elpanaszolja, hogy még soha senki nem mert bemenni a szobába, mert nincs az embereknek hitük. No igen, általában nem merjük magunk előtt se felvállalni legbelsőbb titkainkat, kendőzetlen önmagunkat, s ez gátol bennünket a fejlődésben...

"...mar a sorompo elott is kezdenek burjanzani a novenyek,jelezven,hogy kozeledunk a zonahoz...mindent beno a gaz...a tankokat is befonja...ujra nyilnak a viragok a zonaban de nem illatoznak...miert nem illatoznak...? mert mutansok?:mert ez egy alom?.......a KUT(mi teszi szeppe a sivatagot?...valahol egy kutat rejt...a zonaban a kut rettenetesen mely es ures,kiszaradt....illat nelkuli viragok,viz, nelkuli kutak..."


" Mindenesetre így illat nélkül, roncsokkal teleszórva is szebb, színesebb ez a rét, mint a szereplők sárbarna, kilátástalanul szürke, piszkos "valós világa". A megfejtésig valami más: A Sztalker kislánya pusztán az elméje segítségével poharat mozgat az asztalon (telekinézis), ez talán az ember anyagba beleragadt gondolkodásának felülmúlását szimbolizálja... Vajon van-e megmagyarázható oka annak, hogy a kislány mozgássérült és különös képességgel bíró lett? Van-e köze az apja "foglalkozásához"? Büntetés vagy áldás?"


"Nekem Jézus jutott eszembe. 
"Jézus monda néki: Mindaz, a ki ebből a vízből iszik, ismét megszomjúhozik:
Valaki pedig abból a vízből iszik, a melyet én adok néki, soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz, a melyet én adok néki, örök életre buzgó
 víznek kútfeje lesz ő benne." (Jn. 4.13-14) Míg csak az anyagi világban keressük a vágyaink megvalósulását, a boldogságot, a beteljesedést, addig meddők maradunk. Illat nélküli virágok, víz nélküli kutak. Elapadt források. Benő minket a gaz... vagyis a világi kívánságok, az elme, az ego fogjai maradunk. Nem virágozhatunk ki, nem válhatunk forrássá sem mások, sem magunk számára. Az igazi élet máshonnan ered, nem e világból való. Ezért nem nyújthat igazi beteljesedést és igazi boldogságot a Szoba. Az ego vágyai el vannak vágva a Valóságtól, az isteni rendtől, a Teljességtől. Ha az ÉN vágyam megvalósul, az elpusztít téged. Valahol ezért minden szereplő érzi azt, hogy oda nem szabad belépni. És jól érzik. Mert a valódi forrás nem a Szoba."


" nekem is eszembe jutott jezus...te olyan szepen kifejtetted...de itt egy masik erdekesseg:az Iro is a Prof. osszevesznek,csipkelodnek egymassal es ezutan kovetkezik egy noi hang, amelyik ezt mondja:'' És mikor beszélgettek és
vitáztak egymással...
Ő maga közeledett és
velük ment.
De az ő szemeik visszatartóztatának,
hogy őt meg ne ismerjék.
Monda pedig nékik: Micsoda szavak ezek,
a melyeket egymással váltotok?
és miért vagytok szomorú ábrázattal?
Felelvén az egyik, kinek neve..."


"Tarkovszkij Sztalkerében a Zónában lévő szoba,a célállomás, ami nem azt teljesíti amit kérünk, vagy hisszük h kérjük, hanem amire a szívünk mélyén valóban vágyunk /ld.Zordon (az előző sztalker) azt kéri -s el is hiszi, h erre vágyik- h az általa meggyilkolt testvére támadjon fel, másnap reggel mégis arra ébred, h meggazdagodott... így aztán felakasztja magát, s helyére az új sztalker kerül"


 " Egy idézet: "Mindenesetre ez a maguk
egész technológiája...
ezek a házak, kerekek...
és a többi hiábavaló fáradozás" - 
milyen fölösleges dolog lehet pl. egy olyan kislánynak, aki pusztán a hitével elmozgatja a tárgyakat... gyanítható, hogy a piramisok és sok más csoda is így épülhetett..."


"ahogy az Iro es a Prof. beszelgetnek nekem annyira oroszos,mondhatnam zamatosan oroszos...a ritmusa,a megszolitasok,a felutesek...tiszta Csehov"


" Milyen oriasi konyvtara van a sztalkernek.Nem tudjuk ki is o valojaban,de biztos,hogy abbol a bizonyos ertelmisegi elittbol"kivettetett..Szerintem diplomaja,sot erettsegije sincs (esetleg esti gimi de ez mar annyira fortelemes,hogy nem is ragozom)...CSAK konyvei vannak...CSAK felesegeCSAK egy kislanya...nem normalis !:)"


"Na igen, erről az jut eszembe, hogy Sztalker Bolond! Lásd tarot:   http://utkozben-ontheway.blogspot.hu/2013/09/a-tarot-bolondja-az-zur-amit-magad-utan.html"


"Mikor feltettuk ezt a filmet elhataroztam hogy a film megnezese elott es utan nem nezek utanna a neten...hanem megprobalom magammagam...hat most mar nagyon furdalt... es keresgeltem...talaltam....Mit gondolsz, miert csak 2 embert vitt magaval a sztalker,pedig a harom a buvos szam??? ... Hát Te voltál a harmadik!"

***


Hát jelentem, ez a film 30 év múltán nem lett sem rövidebb, sem vidámabb! Akkor bakfisként bírtam nehezen türelemmel, mára pedig az én agyam is a videóklipekhez szokott. Végigülése most is felért egy lelkigyakorlattal. Egyszóval nem egy Gyűrűk Ura. Vagy: "Lord of the Rings - Very Hard Version". A felmerülő gondolatok a mai, ún. spirituális áradatban szinte közhelyszámba mennek, a hetvenes évek kommunista Szovjetuniójában azonban még végiggondolni sem volt ajánlatos őket. A filmnyelvi kifejezés ma is "ütős", csak győzzük végigszemlélni békességgel.

A film szabadon megtekinthető itt: http://www.magyarvagyok.com/videok/28-Film/214654-Stalker-1979-PART1-FS-DVDRip-XviD-TAR-hunsub-avi.html

http://www.magyarvagyok.com/videok/28-Film/214655-Stalker-1979-PART2-FS-DVDRip-XviD-TAR-hunsub-avi.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése